tirsdag 25. november 2014

Sponset video: Hva er lek for ditt barn?




I disse dager er det mye fokus på at vi voksne sitter oss syke, og vi vet at i 2020 vil ca 70% av all sykdom være livsstilsrelatert! Men det er viktig å huske på at det å være i aktivitet er minst like viktig for barna våre!

Flere og flere barn tilbringer flere timer foran nettbrett, tv og spillmaskiner hver eneste dag! Da jeg vokste opp fantes ikke alle disse mulighetene. Vi hadde NRK 1 med en 1/2 times barne-tv som vi fikk se fra vi var 4-5 år, ingen nettbrett og ingen dataspill. Vi brukte tiden vår på å leke - enten det var ute eller inne! Hadde vi ikke lekekamrater, så brukte vi fantasien og koste oss og skapte gode opplevelser og minner som man man enda husker godt selv om det begynner å bli noen år siden! Det å la barn leke virker inn på både språk, sosial, emosjonell, kognitiv, moralsk og motorisk utvikling. Leken er også med på å utvikle kreativiteten og evnen til å løse problemer, og barnet lærer noe om hvordan verden faktisk fungerer både sosialt og fysisk.

Mange sier at barna virker så slitne etter lange dager i barnehage og skole! Da jeg vokste opp hørte vi aldri om slitne barn. Som småbarnsmamma nå opplever jeg at ungene er mye mer blide og glade om de får lov til å holde på med lek og morro på ettermiddagene og i helgene, enn å sitte foran tv og nettbrett. Vi pleier å leke sammen, noen ganger gjør de det hver for seg med spennende leker,  eller å dra ut på lekeplassen eller en spennende tur på geocaching. Uansett om det er innelek eller utelek, er barna alltid blide og glade når de får holde på med slike aktiviteter. Om det blir mye tv-titting eller nettbrett, opplever jeg at de blir fortere slappe, de er ikke så lett å få dem til å høre etter og få fokusen bort fra skjermen, og de blir raskere irritable. Noen som kjenner seg igjen?

Jeg håper dere alle tar dere tid til å se videoen øverst i innlegget! Jeg syntes den er kjempebra og setter fokus på noe som er veldig viktig for alle oss foreldre å huske på så ofte man kan! Del gjerne innlegget i sosiale medier, slik at vi sammen kan sette fokus på dette viktige budskapet og få en mer leken hverdag for våre håpefulle små!

Ønsker alle sammen en herlig kveld, og en leken uke videre :)

\\SPONSET INNLEGG\\

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg er veldig glad for at akkurat du legger igjen en koselig kommentar hos meg! Det gjør bloggingen enda koseligere!