torsdag 9. oktober 2014

Ukens middagstips og barnas favoritt - mammas fiskegrateng

I dag har jeg lyst til å dele en av barnas favorittretter med dere - fiskegrateng. Oppskriften har jeg fått av min mor.

Mammas fiskegrateng

Du trenger
ca 400 gr torsk
1 kopp makaroni
2 store egg
2.5 dl melk
2 ss smør
4 ss hvetemel
salt
pepper
revet muskat (kan sløyfes)
brødrasp

Kok opp fisk og la den trekke i ca 10 minutter. Kok samtidig makaroni etter anvisning på pakken.
Når det er feridg blandes dette sammen i en ildfast form.


Så lager du en tykk hvitsaus ved å smelte smør, rør inn melet, tilsett melk og la det koke opp.
Ta eggene og skill plomme og hvite. Rør plommene inn i den hvite sausen og smak til med salt, pepper og revet muskat. Bland sausen sammen med fisken og makaronien.


Pisk eggehvitene stive, og bland de forsiktig inn i formen.






Strø så brødrasp over gratengen, og så er gratengen klar for å stekes midt i ovnen på 180 grader i ca 35 minutter.


Kok potet og grønnsaker mens fiskegratengen stekes, og smelt litt smør.







Håper du også liker denne gode gratengen. Bon apetit!



2 kommentarer:

  1. Dette ser nydeleg ut !
    Takk for tips.

    God helg frå Anne-Mari

    SvarSlett
  2. Nam, nam!
    Har du lyst å vinne en bok?
    Det er giveaway på bloggen min nå. Jeg lodder ut tre forskjellige bøker. Velkommen til å prøve lykken! :)

    SvarSlett

Jeg er veldig glad for at akkurat du legger igjen en koselig kommentar hos meg! Det gjør bloggingen enda koseligere!