tirsdag 6. mai 2014

Italienske kjøttboller med salsa og tagliatelle


Som mange av dere vet, så elsker jeg å lage god og hjemmelaget mat til familen hver dag - også på ukedager! Så i dag tenkte jeg å dele oppskriften på mine italienske kjøttboller med dere.

Du trenger:
  • 1/2 kg kjøttdeig
  • 1 sjarlottløk
  • 1 ss potetmel
  • 2 ss revet parmesan
  • 1 rød paprika
  • 2 ss hakket frisk basilikum
  • 1 fedd hakket hvitløk
  • 1 egg
  • salt og pepper etter smak

Hakk paprika, hvitløk, sjarlottløk og basilikum - bruk gjerne foodprocessor. Rør videre sammen alle de andre ingrediensene og form og stek små kjøttboller. La de steke til de er gjennomstekt.

Kok tagliatelle etter anvisning på pakken, og mens denne koker lager du tomatsalsa. Til denne trenger du:
4 hakkede tomater uten frø
2 ss hakket frisk basilikum
1 liten hakket rødløk
10-20 sorte oliven uten sten
1 ts rødvinseddik
2-3 ss god olivenolje
salt og pepper etter smak - bruk gjerne flaksalt

Rør sammen alle ingrediensene.

Når alt er ferdig har du tagliatelle i bollen, har over salsa og legger kjøttbollene på toppen. Hell gjerne noen dråper god olivenolje over hele retten. Server gjerne med grissini.

Bon apetit! Håper du også liker denne like godt som vi gjør!

2 kommentarer:

  1. Nå ble jeg sulten!!
    Ser at vi lager kjøttboller ganske likt, Jeg må dessverre lage de uten paprika (jeg elsker paprika men mannen er allergisk) men pleier å ha soltørkede tomater oppi - namnam.
    Tror kanskje det må bli kjøttboller i nr49 også i løpet av uka.

    Og TUSENTAKK for at random.org trakk ut meg i give-awayen din :) Har sendt deg mail :)

    SvarSlett
  2. Hei!

    Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

    Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

    Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine blogger og nettsteder.

    For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Ha en fin dag!

    Vennlig hilsen,
    Elin
    Alleoppskrifter.no

    SvarSlett

Jeg er veldig glad for at akkurat du legger igjen en koselig kommentar hos meg! Det gjør bloggingen enda koseligere!