mandag 2. september 2013

Hjemmelaget babymat

Siden prinsessa er blitt 6 måneder nå, så holder vi på med å teste ut mat i disse dager. En spennende og herlig tid.

Jeg lager stort sett all barnematen selv, og prøver å bruke ingredienser som jeg allerede har til middagen til resten av familien.

Det som kan være lurt å ha  når du skal lage barnemat selv er:
- tomme glass (til oppbevaring)
- isbitformer (til frsing av smaksporsjoner)
- stavmikser
- kokt vann (for små barn skal ikke ha vann fra springen før de er 1 år)
- smør som ikke er tilsatt melk/fløte og salt (babyer skal ikke ha melk før de er 1 år, og salt skal både store og små være forsiktig med
- rene og gode redskaper

I dag har snuppa fått potet- og gulrotmos.
Jeg har most sammen en skrellet gulrot og en skrellet potet, og brukt litt av kokevannet til gulroten.
Ved å bruke stavmikseren, blir det en fin mos iløpet av bare noen sekunder.
Denne falt i veldig god smak, og det ble nok til 2 middager, i tillegg til smaksporsjoner.

Det er viktig å introdusere barna for ulike smaker og mat forsiktig, i tillfelle allergier. Derfor er det lurt med smaksprosjoner til å begynne med. Disse kan fryses i isbitformer. 


1 kommentar:

  1. Jeg prøvde litt forskjellige oppskrifter med første, men var ikke så flink å lage så mye som først tenkt. Får være flinkere senne gangen;)
    Ha en fin dag snuppa!
    klem

    SvarSlett

Jeg er veldig glad for at akkurat du legger igjen en koselig kommentar hos meg! Det gjør bloggingen enda koseligere!