lørdag 29. oktober 2011

Pavlova


Denne uka laget jeg Pavlova for første gang selv. Jeg har smakt denne kaken mange ganger og syntes den er veldig god. Kaken var superenkel å lage og smakte veldig godt. Her er oppskriften hvis du også vil prøve :

PAVLOVA

Bunn:
4 eggehviter
1/4 ts salt
250 gram sukker
1 ts hvitvinseddik
2 ts maisennamel

Fyll:
1 porsjon vaniliekrem (hjemmelaget eller pakke om du har dårlig tid)
1 pk kremfløte
2 ss sukker
Friske bær eller frisk frukt til å toppe kaken

Slik gjør du:
Ha romtempererte eggehviter i en ren bolle (eller foodprocessor som jeg bruker). Pisk dem sakte sammen med litt salt til de danner et mykt skum. Skru så opp hastigheten til boblene i skummet er små og jevne. Når skummet danner stive topper, tilsetter du sukker -  litt og litt av gangen. Pisk til blandingen er myk og blank og alt sukkeret er oppløst, men ikke så lenge at den blir kornete. Vend så inn siktet maizena og eddik med en slikkepott. Lag så kakebunnen på et bakepapir. Et tips er å tegne opp en sirkel ca 22 cm på papiret før du har på massen. Stek kaken ca. 1 time på 160 grader midt i ovnen til bunnen er sprø på yttersiden, og lyst kremfarget. Skru av ovnen og la kakebunnen stå i stekeovnen til den er avkjølt. Ta den ut, snu den forsiktig og legg den på et fat. Fordel vaniljekrem utover bunnen, pisk fløte og sukker til en myk krem og ha over. Pynt med friske bær og kaka er ferdig. 
Kaken kan bli litt myk om den står i flere dager, så det beste er å spise den samme dag.

♥ Lykke til og god helg ♥

7 kommentarer:

  1. Herlige, deilige dessert-kake, med masser av digge kalorier, muuums :O)
    God helg!
    Klem, Anne:)

    SvarSlett
  2. Hej hej,

    du har tidigare varit med och tävlat om Abecita underkläder.. Nu har du chansen i min blogg att vinna! Kika gärna in, har andra tävlingar igång också :). Tävlingarna hittar du här: http://yarp.blogg.se/category/tavlingar.html

    Kram Nathalié

    SvarSlett
  3. Nam! Verdens beste kake!! :) Mamma pleier alltid å lage pavlova til familiefeiringer, så for meg er det mange gode minner knyttet til denne kaken :)

    SvarSlett
  4. Ser kjempegodt ut:0) Endelig fikk jeg blitt med på give awayen din, PCn min er litt syk om dagen, så jeg sliter litt. Ha en fin søndag :))

    SvarSlett
  5. mmm..den så god ut:) pavlova er jo sååååå godt,skal prøve oppskriften din ja:)
    Klem

    SvarSlett
  6. Nam, takk for oppskrift! Syns det er så godt, men har alltid tenkt at det er så vanskelig og lage, men dette skal jeg prøve :D

    SvarSlett
  7. Where software will help you achieve unprecedented rankings on Google and other cost of tummy tuck
    search engines. Ask webmasters to post links to your website.


    Also visit my weblog - foot cosmetic surgery

    SvarSlett

Jeg er veldig glad for at akkurat du legger igjen en koselig kommentar hos meg! Det gjør bloggingen enda koseligere!