tirsdag 25. oktober 2011

Jeg ♥ orkideer


Orkideer er en av yndlingsblomstene mine. Dessverre er jeg ikke så flnik til å holde liv i dem, men denne har jeg hatt i full blomst i snart 1 1/2 måned og det er ny rekord :)  Kanskje du har noen gode tips til hvordan jeg skal holde de i live - og gjerne få de til å blomstre igjen?

Ønsker alle de fantastiskse leserne mine en herlig tirsdag. Husk å være med i konkurransen min om du ikke allerede har gjort det. Denne gangen kan du vinne et nydelig smykke ♥

9 kommentarer:

  1. Så koselig at du blir med på give awayen min. Legger meg til som følger hos deg også :0)) Kommer tilbake og leser mer om konkurransen hos deg. Ser ikke at du har linket? Ha en fin kveld :))

    SvarSlett
  2. Jeg er også veldig glad i bolmster, og dette var et nydelig eksemplar. Men, jeg er nok som deg, altfor sløv til å klare å holde liv i dem. derfor er jeg STOR fan av fake blomster.. hehe..

    SvarSlett
  3. Hei Hilde. Dette er faktisk egentlig en veldig enkel blomst å holde i live. Den skal bare ikkje stå for lyst og få for mye vann.
    et vindu som vender litt vekk fra direkte sol er som regel et veldig bra vindu for orkideer.
    Husk at en orkidee som regel ikkje trenger meir enn ei sjikkelig gjennombløyting i løpet av ei veke. D vil sei at du kan enten sette den i vann 1 time i vasken, for så å la den renne av seg, eller du holder den under vann i ei bøtte eller lignende til det slutter å boble. Da har den fått det den skal med vann. Den bør og under blomstring få orkidee-gjødsel (får på egen flaske) 3 ganger i mnd, og uten blomster 1 gang i mnd.

    Et anna lite tips er å ikkje ha "tette" potter, altså ha potter som slipper lys til røttene. Dette er jo egentlig ei plante som lever i tre i regnskog. Så den får luftrøtter. Mine planter står alle utenom et par i glasspotter.
    Kanskje eg burde vise det på bloggen ei gang.. Hmm..

    Håper dette kan hjelpe litt på at du klarer å holde desse nydlige plantene i live :)

    Ha ein fin kveld!

    Klem

    SvarSlett
  4. hei på deg :)) Flott at premien kom til deg i dag, jeg sendte den faktisk i går :)) ikke rart at den ene koppen var knust da den ble sendt i DEEEEN rakett farten :)) skikkelig dumt, men jeg sender deg en ny så får vi håpe den kommer hel frem :)

    klem fra GB

    SvarSlett
  5. Vi har faktisk en orkide. Som lever. Måtte det bare vare.

    SvarSlett
  6. Orkideer er nydelig<3 Jeg har ikke peiling på blomster,og grønne fingre har jeg ikke sett noe til her i huset...Men av en eller annen merkelig grunn, blomstrer orkideene her i huset rett som det er, den eldste av dem er 7 å nå, og blomstrer igjen..Men noe råd har jeg ikke,for tror ikke jeg gjør det riktige... hihi..
    Håper du har en fin kveld, snuppa.
    Klem

    SvarSlett
  7. Jeg er helt enig med deg - orkideer er nydelige <3 Den siste jeg hadde sto faktisk i blomst i to-tre måneder. Hjalp tydeligvis at jeg fikk vite at den skulle ha litt mer enn et eggeglass med vann i uka, som jeg hadde hørt før.

    Har forsøkt mange ganger å få de til å blomstre igjen, men aldri fått det til, jeg gir opp. Det er så mange som sier at det ikke er noe problem, så nå har jeg et prosjekt på gang. Har en som nå har stått uten blomster siden mai - jeg venter og jeg venter, har vært på nippet til å gi opp, men jeg holder ut;)

    Ha fortsatt en fin uke:)

    -Gry-

    SvarSlett
  8. Jeg har drept ALLE orkideene som har entret mitt hjem, så...tror ikke du vil ha tips av meg, hihi.

    SvarSlett
  9. Jeg også elsker orkideer;)!
    Men har hatt en tendens til å ta livet av alle plantene jeg har...
    Nå har jeg kjøpt meg orkidenæring og foreløpig ser det veldig bra ut for orkideen min:)!
    Lykke til!
    Klem fra størstepia

    SvarSlett

Jeg er veldig glad for at akkurat du legger igjen en koselig kommentar hos meg! Det gjør bloggingen enda koseligere!