torsdag 3. mars 2011

Hildes grønne tips - vaskenøtter


Jeg har nå testet ut vaskenøtter. Dette var jeg spent på, ettersom jeg ikke hadde hørt om det før.

Man har 4-6 halve skall oppi en pose i vaskemaskinen, knytter godt igjen og vasker så vasken som normalt. Alle typer klær kan vaskes med disse nøttene, og de kan brukes på vask mellom 30 og 90 grader. 100 gram av disse nøttene er nok til 12-18 vaskemaskiner, og dess større pakning man kjøper, dess flere vaskemaskiner holder de til.

Nøttene vokser naturlig  på trær i India og Nepal (de kommer ikke fra plantasjer). Skallet til nøttene inneholder stoffet saponin som virker som såpe når det kommer i kontakt med vann. Siden disse nøttene ikke inneholder kjemikalier, er de veldig godt egnet til å bruke på klær som har kontakt med huden. Nøttene har testet negativt på mer enn 100 pestisider av det tyske SGS Institut Fresenius GmbH i München.

Vil du også prøve ut dette flotte produktet, så er det akkurat nå på tilbud hos Et Grønnere Hjem.
Dette nettstedet har masse flotte økologiske produkter. Sjekk også ut facebooksiden deres!

Bildet er lånt med tillatelse fra Et Grønnere Hjem

2 kommentarer:

  1. Ble det rent da? Luktet det noe?

    SvarSlett
  2. Vaskenøtter er flott! Jeg bruker de alltid når jeg vasker ull, og innimellom ellers (t.o.m 90-vasker!)

    Nøttene lukter litt surt.... men rene, tørre klær har ingen lukt - og blir helt rene! :)

    Bra tips, Hilde! :)

    SvarSlett

Jeg er veldig glad for at akkurat du legger igjen en koselig kommentar hos meg! Det gjør bloggingen enda koseligere!