tirsdag 22. februar 2011

Biff Bourguignon


I helgen lagde jeg en av mine franske favorittoppskrifter - Biff Bourguignon med hjemmelaget potetpurè. Tenkte jeg skulle dele oppskriften med dere.

Biff Bourguignon

500 gram oksekjøtt i terninger
150 gram bacon i terninger
4 buljongterninger
3 laubærblader
1 ts provencekrysser
15 pepperkorn
2 bokser hakkede tomater
3 ss tomatpurè
3 dl rødvin (jeg bruker matlagingsrødvin)
15 sjarlottløk som deles i 2
4 gulrøtter som skjæres i skiver
1 liten persillerot i terninger
1 ss soyasaus
salt
pepper
4 ss hakket persille

1. Brun kjøttet og ha over i gryte
2. Brun bacon og ha over i gryte
3. Kok ut pannen med 2 dl vann og ha over i gryten
4. Tilsett buljongterninger, alt krydder, tomatpurè, knuste tomater, rødvin, soyasaus og alle grønnsakene i gryten
5. La det koke i ca 2 timer på middels varme. Rør om av og til.
6. Smak til med salt og pepper,
7. Serveres med potetpurè eller ris og masse hakket persille.

Bon apetit!

1 kommentar:

Jeg er veldig glad for at akkurat du legger igjen en koselig kommentar hos meg! Det gjør bloggingen enda koseligere!