søndag 30. januar 2011

Fondue med verdens beste fondue-saus


Fondue har ei god stund vært favorittmat her i huset. Enda bedre ble denne retten etter jeg begynte å lage  hvitløksdressing som dip selv isteden for å kjøpe ferdig fonduesaus! Jeg serverer fondue med denne dressingen, ris, salat med god olivenolje og balsamicodressing og bacon. Av og til bruker vi også marinert kjøtt. Men har kan man jo bruke det man liker som for eksempel kylling, svinekjøtt og oksekjøtt.

Tenkte å dele oppskriften på dressingen med dere. Denne kan også brukes på pizza, og smaker veldig godt til det også!

Hvitløksdressing

1 dl majones (lettmajones går helt fint det også)
1 dl creme fraiche
1 ts sukker
2-3 fedd hvitløk (finhakkes)
1 ts hvitvinseddik
1 ss hakket persille (kan sløyfes)
salt og pepper etter smak

Alt blandes sammen. La den stå i kjøleskap ca 1 time før servering slik at smakene får satt seg skikkelig. 
Bon apetit!

8 kommentarer:

  1. Åh Fondue er godt, takk for oppskrift. Den dressingen hørtes god ut!

    SvarSlett
  2. Fondue er en favoritt her i huset også.
    De siste årene har vi også hatt det på nyttårsaften.
    Takk for du deler oppskriften på dressingen.
    Ønsker deg en fortsatt fin søndagskveld.
    Klem fra Mio

    SvarSlett
  3. Mmmm... fondue! Det er det jammen lenge siden vi har spist her i heimen. Ikke fordi det ikke er godt, men jeg tror jammen ikke at fondue-gryta har vært oppe av emballasjen sin siden vi flyttet? Det må det jammen gjøres noe med :o)

    SvarSlett
  4. Hørtes veldig godt ut det der. Jeg har aldri lagd fondue selv. Men kanskje kanskje?

    SvarSlett
  5. Nam, elsker fondue og den dressingen hørtes god ut! Må prøves, takk for oppskrift!

    SvarSlett
  6. Der fant jeg bloggen din igjen :) Koselig! Hatt en bloggpause men nå er det kanskje på tide å hive seg på konkurranse kjøret igjen? :)
    Har en liten give away på bloggen - http://altdukan.blogspot.com/2011/01/starter-opp-bloggingen-igjen-med-en.html

    Hiv deg gjerne med ! :)

    SvarSlett
  7. Åhh fondue er såå godt og denne dressingen skal absolutt prøves ut:)

    SvarSlett
  8. Der fikk jeg vann i munnen. Kanskje jeg skal finne fram fondue settet mitt som faktisk aldri har vært brukt!

    Klems

    SvarSlett

Jeg er veldig glad for at akkurat du legger igjen en koselig kommentar hos meg! Det gjør bloggingen enda koseligere!