søndag 12. september 2010

Nettvett og uvett?

Jeg har lest litt småbarns-litteratur på nettet nå en regntung søndag morgen, og kom over denne artikkelen på Babyverden.

Den omhandler hva vi som blogger om barn bør tenke på, og gir oss en sjekkliste. Jeg har tatt opp dette tema tidligere, og syntes det er greit at vi blir minnet på dette med jevne mellomrom. Derfor tenkte jeg å ta opp dette på nytt :)

Det er viktig at man tenker over både hvilke bilder man legger ut, og hvilken informasjon som gis. Her er listen som Kripos har som råd:
  • Lav oppløsning: Bilder i lav oppløsning er mindre interessante å misbruke.
  • Avstandsbilder: Bruk avstandsbilder, ikke nærbilder. Ta gruppebilder på avstand.
  • Bevegelse: Bruk bilder der barna er i aktivitet. Bilder med personer i bevegelse egner seg mindre for videre bruk.
  • Ikke identifiser: Ikke bruk navn, adresse eller annen identifiserende informasjon sammen med bildene.
  • Ikke nakenbilder: Ikke legg ut bilder av nakne eller lettkledde barn.
  • Unngå seksualisert positur.
  • Passordbeskyttelse: Deler du bilder på hjemmesiden din, pass på at albumet er passordbeskyttet.
Dette er gode og viktige råd, men jeg tror at det er viktig å ikke bli helt hysterisk heller. Når man f.eks. er ute og går i byen, kan egentlig hvem som helst ta bilde av babyen når han sitter i barnevogna eller på cafe. Nakenbilder har jeg enda til gode å se på de bloggene jeg følger, så tror nok de fleste er bevisste på mye av dette.

Barneombudet ber oss også om å tenke gjennom følgende når vi skal legge ut bilder:
  • Hva skal bildet fortelle?
  • Hva er hensikten med det? 
  • Forteller bildet noe vi ønsker andre skal vite eller andre trenger å vite?
  • Er dette et hyggelig bilde som vedkommende vil like å se om 10 år?
  • Ville jeg ha lagt ut bilde av en voksen i samme situasjon?
  • Ville jeg ha publisert bildet dersom om det var mitt eget barn som var avbildet?

Jeg syntes det er koselig med bilder av babyene på mammabloggene, så lenge det ikke er bilder som kan gjøre barnet pinlig berørt når det blir større, eller at barnet har minimalt med klær på. Det er også koselig å lese om mennesker i samme situasjon som en selv, og sist men ikke minst har jeg fått mange nye venner etter at jeg begynte å blogge! Så jeg håper ikke mammabloggere blir skremt av dette, men at man har rådene i bakhodet når man skriver på nettet!

Ha en herlig søndag folkens!


Klem fra Hilde

4 kommentarer:

  1. Dette er kjempeviktig å tenke over, synes jeg, så det er godt å se at det er flere som tenker i samme baner.

    For min del har jeg laget meg en egen, beskyttet kategori for jenta mi nå, hvor bare brukere jeg legger manuelt til har tilgang.

    Det beskytter henne mot å bli funnet på google av klassekamerater eller hva som helst senere også, sånn i tilfelle mobbing blir noe man må forholde seg til etterhvert. Man vet jo aldri, og jeg tror akkurat dette med mobbestoff vil bli et større problem enn pedofile etterhvert. Det er ikke vanskelig å finne ting som kan brukes mot ungen når h*n har blitt behørlig dokumentert på nettet fra h*n ble født.

    SvarSlett
  2. Veldig, veldig viktig! Er lett og bli litt revet med og legge ut litt for mye info eller "feil" bilder, de kan misbrukes...
    Kjempefint at du tar det opp:)

    Jeg er som deg, syns det er kjempekos å se og å lese om alle mammaer, pappaer og barn, så jeg håper ikke det blir slutt på blogging av dette, hihi.

    Ha en fortsatt flott søndag!

    Klem Line

    SvarSlett
  3. Åh ja, svært aktuelt å tenke over og å være besvisst på disse tingene, selv om man ikke må bli helt hysterisk som du sier.
    Synd at verden er så himla gal med en drøss pervoer snusende rundt over alt:(
    Nyt uken damer!
    Klem, Anne:)

    SvarSlett
  4. Fint å bli minnet på dette av og til ja! :)
    Ønsker deg en fin ny uke!

    Klem June

    SvarSlett

Jeg er veldig glad for at akkurat du legger igjen en koselig kommentar hos meg! Det gjør bloggingen enda koseligere!