lørdag 3. juli 2010

Ut på båttur langs verdens vakreste kyst - Herøy, Brasøy og Leinnesodden

God lørdag kveld folkens :)

Da ble det endelig et snev av sommer, og vi pakket sakene tirsdag denne uken for å reise på båttur. Denne gangen hadde vi tenkt å tøffe rundt i den vakre skjærgården vi har nesten rett utenfor studevinduet, og ikke bare sove i båten slik vi gjorde sist! Da vi hadde lesset ut all bagasjen på Nesna, og min kjære parkerte bilen, stakk prinsenden ene fingeren min i sin munn, og der var det kommet en bitte, bitte liten tann! Nok et tegn på at han blir større :)
Da vi var klare for avgang, fant vi ut at vi skulle reise til vakre Herøy. Her var vi med bil for noen år siden, og har siden snakket om hvor fint det var der.Underveis så vi flere av de kjente øyene og fjellene på Helgeland.
 Her ser vi Lovund og da jeg tok bildet kunne vi også skimte Træna i bakgrunnen, men Træna vises kanpt på dette bildet. 

Litt lengre sør passerte vi fjellkjeden "De syv Søstre" som ligger ved Sandnessjøen. De syv søstre er endel av sagnet om fjellene i Nordland, og vil du lese dette kan du lese det HER.
På turen så vi masse Lundefugl. De er så utrolig vakre. Ikke rart at denne søte fuglen blir kalt havets papegøye.
Vel fremme på Herøy, var det utrolig vakkert. Havet var blikkstille, og det var en nydelig sommerkveld. 
Bildet er tatt fra båten sent på kvelden, og mer idyllisk kan det vel ikke bli?

Neste dag var vi og gikk tur på Herøy, og jeg hilste på kolleger. Kjempekoselig å treffe dem igjen :) Etter tur,og isspising, bestemte vi oss for å gå i båten og sette kursen ut til Brasøy.
På veien passerte vi denne fine Steinkjærringa.
Vel fremme på vakre Brasøy (du kan bli venn med de på Facebook her), gikk vi oss en tur, og havnet på en nydelig cafe - Kråkebollen. Her koste vi oss, før vi satte kursen i båten igjen. Her er begge mennene i livet mitt foran Brasøygalleriet:

Vi møtte masse blide mennesker, og det var en herlig atmosfære på øya! Hit skal vi igjen!
Kan det bli vakrere? Vi koste oss veldig. dagen etter var det mer ruskevær, og gi tok båten og gikk til Leinnesodden Marina i Leirfjord, og overnattet der, før vi satte kursen tilbake til Nesna.
Vi var veldig fornøyd med jomfruturen i båten, og håper nå bare på godvær igjen, slik at vi får mange fantastiske opplevelser i båten i sommer! Det var også veldig greit å ha med en 5 måneders gammel baby på tur. Prinsen koste seg masse sammen med oss, og han så ut til å elske båtlivet like mye som mamma og pappa!

Fortsatt god helg!

3 kommentarer:

  1. Hei!
    Så koselig at jeg "fant" bloggen din. Miriel fra KN her ;) Jeg har lagt deg til i listen over blogger jeg leser. Og vil samtidig tipse deg om en giveaway som kanskje er noe for deg?

    http://mirielsverden.com/?p=2009

    Ha en flott helg!

    SvarSlett
  2. Så flotte bilder du viser frem! Kjempeflott natur! Regner med dere har noen flotte dager der oppe:)
    Ønsker dere en fortsatt flott ferie!

    Klem fra Thea

    SvarSlett
  3. Siden du er fascinert av lundefugl ønsker jeg å anbefale en bra fugleside: fugleforum.no

    SvarSlett

Jeg er veldig glad for at akkurat du legger igjen en koselig kommentar hos meg! Det gjør bloggingen enda koseligere!