lørdag 26. juni 2010

Bleiekake

God lørdag formiddag kjære lesere.

I går kveld laget jeg bleiekake for første gang siden vi skal besøke en jente som er bare 2 dager i dag. Jeg har sett flere bloggere som har laget disse kakene, og fikk så lyst til å prøve. 
Jeg ble veldig fornøyd med den, og kommer nok til å lage flere slike så snart sjansen byr seg. Jeg valgte å lage en i 2 etasjer, men man kan selvsagt lage både 3 og 4 om man vil det.
Tenkte jeg skulle dele oppskriften med dere ifall det er flere som har lyst å prøve.
Jeg startet med å lage kakefatet ved å lage en runding i kartong. For å få rett størrelse brukte jeg et ekte kakefat som mal og tegnet sirkelen etter det. Så kledde jeg kartongen med aluminiumsfolie, og vips så var fatet ferdig. Så var det tid for å rulle sammen alle bleiene. Jeg brukte Libero str 2, da de vil være fine bleier til den som skal få kaka. I tillegg var det ikke så mye mønster på baksiden av disse så kaka blir mest mulig hvit. Jeg satte sammen hver bleie med strikk og rullet de sammen med baksiden ut.
Så var det å få laget hver etasje. Jeg hadde 7 bleier i overetasjen og 21 i underetasjen. Jeg festet sammen hver etasje med en strikk. Likk kinkig, men jeg begynte med noen få og fikk lurt alle nedi. På den store bunnen måtte jeg bruke et tykkere og større strikk. Så brukte jeg blomsterpinner (kjøpt i en vanlig blomsterbutkk) for å feste etasjene . Man trenger sikkert ikke gjøre dette, men da vil kaka bli ustødig, så jeg valgte i gjøre det.
Til slutt var det klart for pyntingen. Jeg brukte sølv og lilla bånd til å feste rundt hver etasje, og brukte sølv og lilla gavepapir som jeg "krøllet" og brukte en båndeler på for å få mest mulig ut av de. På toppen kan man jo sette hva man vil, men her er tussi som har fått et lilla silkebånd rundt både halsen og halen sin. Jeg festet bamsen med 2 hjerte-knappenåler i rosa fra Rice som jeg syntes gjorde det litt ekstra søtt! Til slutt pakket jeg kaken inn i cellofan og brukte lilla silkebånd til å knytte sammen cellofanen med (se bilde på toppen).

Så måtte jeg lage et kort til de lykkelige foreldrene, og det ble slik:
Så nå gleder vi oss bare til visitt-tiden skal starte og vi får hilse på den lille prinsessen.

Glem heller ikke å delta i konkurransen min om å vinne Navnesmokken HER.  

Klem fra Hilde

6 kommentarer:

  1. Flott bleiekake og kort du har laget, stilig,
    Hadde heller aldri sett eller hørt om bleiekake før jeg begynte å blogge.
    Ønsker deg en fortsatt fin helg.
    Klem fra Mio

    SvarSlett
  2. Stilig... Lisbeth

    SvarSlett
  3. Den var kjempesøt! Superidé, den skal jeg huske på til en senere gang. God sommer til dere! Monica :)

    SvarSlett
  4. Nydelig bleiekake! Kjempefin gave! Tanten min lagde en til meg til babyshoweren min! Dessverre glemte jeg og bruke bleiene da de var passe til babyen, så nå er bleiene for små. Så da må bleiekaken stå til pynt på babyrommet i lang lang tid - og det gjør ingenting, hehe :)

    SvarSlett
  5. Vad härligt att få chansen att kika in här hos dig :) Otroligt spännande läsning, jag har själv en liten 3 åring och det är verkligen det bästa jobbet man kan ha <3

    När jag fick syn på den här blöjkakan blev jag ju bara tvungen att lämna spår efter mig ;) Den är otroligt fin :) Bra jobbat!!

    Kram!

    SvarSlett
  6. jeg skal lage min 2. bleiekake nå snart. en stund siden sist jeg lagde. så godt med inspirasjon og påminnelse om gangen i det :) må huske dette innlegget når jeg begynner ;)

    SvarSlett

Jeg er veldig glad for at akkurat du legger igjen en koselig kommentar hos meg! Det gjør bloggingen enda koseligere!